Prvo lice množine

PRVO LICE MNOŽINE

Praško kvadrijenale, 16. – 26. lipanj 2011.

Performans izveden s Draganom Mileusnićem u sklopu Izmeštanja, projekta s kojim se Srbija 2011. predstavila na Praškom kvadrijenalu scenskih umjetnosti. Riječ je o nizu od šest instalacija u kojima se kratki performansi odvijaju u začudnom spoju hologramskih figura izvođača i stvarnog prostora u koji su projicirane. Autor koncepta: Dorijan Kolundžija. Koselektorice: Ana Adamović i Milica Pekić.

Tehničke specifikacije performansa

Uz pomoć stetoskopa osluškujemo uzajamne otkucaje srca i postupno ih usklađujemo u jednak ritam. U trenutku kada je sinkronizacija ostvarena, performans završava. Naši hologramski dvojnici prikazani su u izložbenom prostoru uronjeni do gležnjeva u vodu, koja podrhtava reagirajući na vibracije zvuka zabilježenog stetoskopima.

Izložba tipografije

IZLOŽBA TIPOGRAFIJE

Galerija PM, Zagreb, 19. studenog – 30. prosinca 1999.

Rezime hrvatske tipografske produkcije 1990-ih, postavljen u sklopu prevratničkog 34. Zagrebačkog salona. Koautori koncepcije su Dejan Kršić i Dejan Dragosavac, institucionalnu podršku pružila nam je Nevena Tudor, a od dvadeset predstavljenih autora najzastupljeniji je bio tipograf Ermin Međedović.

Dejan Kršić: “Kao i čitava revolucija u grafičkom dizajnu protekla dva desetljeća, novi boom tipografije povezuje se s pojavom Macintosh računala 1984. godine, a zatim i programskog jezika PostScript te pristupačnih laserskih pisača. U daleko kraćem vremenu nego što je potrebno za kreiranje pisma ab ovo, danas je moguće preuzeti, varirati, miksati, ukratko — deformirati ili bastardizirati bilo koje postojeće pismo. To je rezultiralo velikim prekopavanjem po povijesti grafičkog dizajna te pojavom niza tipografija kod kojih su inovacija i težnja eksperimentu važniji od poštivanja pravila zanata.” — Libra Libera br. 11, 2002.

Katarina Luketić: “Invazija novih pisama i eksperimentalnih tekstualnih izraza zahvatila je hrvatsku dizajnersku scenu. U tu dominantnu tendenciju grafičkoga dizajna 1990-ih, hrvatski dizajneri se uklapaju ne samo po usvajanjima tuđih tipografskih iskustava, već i po tome što je dio tih autora izradio vlastite, prepoznatljive slovne sustave. Tako je u sklopu ovogodišnjeg Zagrebačkog salona organizirana zasebna izložba tipografije, s namjerom da bi se, riječima autora koncepcije, ‘približili uspostavljanju jasnijih kriterija vrednovanja tipografije u našoj sredini’. Izložba daje prvi pregled originalnih pisama za računalo u nas, a riječ je o radovima dvadesetak autora.” — Zarez br. 19, 1999.

Željko Serdarević: “Kao i drugdje u svijetu, u Hrvatskoj je danas nemoguće potegnuti crtu koja bi jasno odvojila grafičke dizajnere od specijaliziranih tipografa. Tipografija Raster (Igor Masnjak, 1997) karakterističan je primjer geneze jednog domaćeg pisma: Raster nastaje kao osobni projekt za potrebe teorijskog časopisa za izvedbene umjetnosti, i to za broj posvećen pojavnosti teksta u teatru. Ovo pismo se, dakle, pojavljuje prigodno, ne kao rješenje konkretnog grafičkog problema već kao izlet u prostor u kojem je dozvoljena konceptualizacija jezika i slova. Raster nastaje gotovo istovremeno kad i Dee Dot Ermina Međedovića, koji temu neoštrog ispisa slova istražuje na gotovo identičan način. Preklapanja poput ovog ukazuju nam da eksperiment digitalne tipografije u nas trpi zbog pomanjkanja objedinjujućeg konteksta. Većina hrvatskih dizajnera bavi se istraživanjem novih, ekspresivnih formi, a među izloženim pismima nailazimo i na potpuno konceptualne primjere. Vrata međunarodne distribucije prvi su odškrinuli upravo takvi rubni slučajevi, sustavi znakova koje teško da možemo nazvati abecedom.” — 34. Zagrebački salon, katalog, 1999.

Prvi pregled hrvatske digitalne tipografije pokazao je da raspolažemo bogatom eksperimentalnom produkcijom, unutar koje su odskakala rješenja Damira Gamulina i Mladena Balogha. No čak je i iznimni opus Ermina Međedovića odavao samodostatnost istraživanja kojem funkcionalni aspekti tipografije nisu bili u prvom planu.

Deset godina kasnije, u Hrvatskoj je već bio implementiran ozbiljan tipografski kurikulum, koji su osmislili i podučavali Nikola Đurek i Damir Bralić. U razmatranju tog nepojmljivo naglog kvalitativnog skoka u tipografskoj stručnosti čitave jedne sredine treba osim objektivne iznimnosti Đurekove pojave uračunati i faktor Zeitgeista. U vrijeme održavanja ove izložbe i sâm Đurek je izrađivao fontove za techno flyere, slova inspirirana TV-serijom Zvjezdane staze.

Fotografije: Dejan Dragosavac

Kompletni sistematski pregled

KOMPLETNI SISTEMATSKI PREGLED

Salon galerije Karas, Zagreb, 7. – 19. srpnja 1998.

Izložba Kompletni sistematski pregled rezultat je nagrade koju mi je Hrvatsko društvo likovnih umjetnika dodijelilo na 31. Zagrebačkom salonu (1996) za dizajn predstave Babylon. Na izložbi je predstavljeno dvadeset grafičkih projekata nastalih između 1986. i 1998. godine, pri čemu su najzastupljeniji bili plakati i programske knjižice Slovenskoga narodnog kazališta u Mariboru.

Franjo Rihtman: “Serdarevićeva izložba bavi se mnogim stvarima — tjelesnošću i seksualnošću prije svega, njegovom stalnom preokupacijom, ali i otkrivanjem načina na koji medijska praksa Zapadnog komercijalizma koristi stereotipe svakidašnjice, ikonoklazmom na jedan način. Jer njegovi radovi, čak i kada se radi o ‘proizvodima’ za naručioca uz jasnu komercijalnu poruku, uvijek će se razdragano poigravati, pomicati granice stereotipa, tragati za kompilacijom vizualnog i simboličkog, stvarnog i zamišljenog, unutrašnjeg i vanjskog… Kada se forma i sadržaj nerazdvojno stope nastaje umjetnost, rekao je Paul Rand. U Serdarevićevom opusu to se dogodilo na najbolji mogući način.” — Nezavisni, br. 284/5, 1998.

Tomislav Lalin: “Serdarević izvodi svoje uratke tako da iz postojećega slikovnog materijala bira pojedine detalje ili veće cjeline i onda ih spretnim kolažiranjem dovodi u nove odnose i značenja. To kolažiranje je toliko spretno izvedeno da se doima kao da su ti slikovni prilozi izvorno rađeni upravo za taj određeni plakat. Njegovi plakati, posebice oni rađeni za predstave mariborskog kazališta, odlikuju se bujnošću slikovnih elemenata. Opremu knjiga i ostala grafička oblikovanja Serdarević izvodi na tragu produkcije za kazališne potrebe, koja čini dominantni dio njegova dosadašnjeg opusa. A po svojoj osobenosti i specifičnome likovnom rafinmanu taj opus zaslužio je da ga upoznamo.” — Slobodna Dalmacija, 3. kolovoza 1998.

Spomenka Nikitović: “Serdarevićeva rješenja plakata i izložbenih kataloga čitljivi su primjeri mijene težišta od megaslike (plakata), preko izrazitije tipografije, do objekta-knjige. Među najboljim primjerima iz sedmogodišnjeg iskustva s mariborskom Dramom izvanredni su grafički materijali predstave Babylon, katalog koji se razdjeljuje u dvije vratnice od kojih se svaka može listati trodijelno ili simultano, s jasnom aluzijom na miješanje jezika. S jednakim ulogom načinjen je i katalog za Magdalenu Pederin, rješen kao sklopiva kocka u kojoj se trajno odvija autoričina koncepcija izložbe Oko čuje uho vidi. Toliko spretan u dovitljivim manevrima od tradicionalnih medija do kompjutora, ni malo ne čudi da je Serdarević za ovu svoju izložbu odabrao moto upravo iz Leonardovoga Quadrifoliuma.” — Večernji list, 17. srpnja 1998.

Videć ja da se ne mogu mašiti za predmetima od velike koristi ili ugode, jer su ljudi prije mene rođeni uzeli za se sve korisne i nužne teme, postupit ću kao onaj koji zbog siromaštva posljednji stiže na sajam i, ne uspjevajuć se drugim opskrbiti, maši se za svim stvarima prije viđenim ali neprihvaćenim, što ih drugi odbiše zbog njihove male vrednoće. Ja ću tu prezrenu i odbijenu robu, preostalu od mnogih kupaca, položiti na svoj slabi tovar i njega ću, ne po velikim gradovima nego po siromašnim zaselcima raznašati, uzimajući toliku naknadu koliku zaslužuje ono što dajem. — Leonardo da Vinci, Quadrifolium

Katalog izložbe, osmišljen kao perforirani blok sa šesnaest razglednica, sadržao je uz Leonardov citat još i ovaj navod: “Posvećeno grupi ABBA, radi posebnog smisla za lijepo.”

Fotografije: Efendić [1], Marušić [2], Jelavić [3]

Izložba kazališnog plakata

IZLOŽBA KAZALIŠNOG PLAKATA

Putujuća izložba, 1990. – 1993.

Studio Imitacija života zaključuje četverogodišnje razdoblje djelovanja mini-retrospektivom kazališnog plakata. Nakon Zagreba, Ljubljane, Splita i Podgorice izložba je u svibnju 1991. trebala gostovati i u Novom Sadu, no otkazana je na sam dan otvorenja. Riječima organizatora, odluka o otkazivanju donešena je kao kontramjera kolektivnom bojkotu novosadskog festivala Sterjino pozorje od strane kazališnih institucija iz Hrvatske, Slovenije i BiH. U nastavku turneje izložba je predstavljena još i u Mariboru, Beču, Moskvi i Skoplju.

Ivan Doroghy: “Kao najistaknutiji predstavnici nove struje unutar hrvatskoga dizajna, Fritz i Serdarević predstavljaju oblikovanje nastalo iz alternativne ulične grafike, koja se uporno javlja već desetak godina u obliku glazbenih plakata, fotokopiranih afiša i alternativne omladinske štampe. Ovaj senzibilitet, nastao pod utjecajem postpunka te raznoraznih modernizama, doživio je u njihovim radovima svoju punu afirmaciju. Drugim riječima, uspjeli su institucionalizirati taj duh i pretvoriti ga u prepoznatljiv, zaokruženi koncept.” — katalog Zgraf 6, 1991.

Janka Vukmir: “Kako su uspjeli tako brzo svoje radove s oglasnih tabli useliti u galerije? U četiri godine proizveli su pedesetak plakata — sasvim dovoljno za izložbu, a i sami plakati su bili zapaženi. Ispunjavali su zagrebački dnevni maksimum pažnje, što znači da su i slučajni prolaznici komentirali ono što je studio Imitacija života pretvorio u zidne tapete grada. Nije riječ o slučaju: njihovi plakati bili su više od obične informacije o događajima — pretvarali su oglasne površine u ambijente na kojima se nalazio miš-maš svakodnevnog života. Time su se apsolutno uklopili u umjetničke tokove 1980-ih i ‘umjetnost prisvajanja’ ili appropriation art.” — Slobodna Dalmacija, 3. lipnja 1991.

Feđa Vukić: “Prosječnom će uličnom šetaču plakati studija Imitacija života biti privlačno čudni zbog činjenice da su vrlo rijetko oblikovani po tradicionalnim kanonima grafičke poruke. Umjesto sažete informacije, obično se u likovnim zavijucima rasteže priča koja kao da više govori o dizajneru nego o dizajniranom. Fritz i Serdarević stvaraju plakate iz ‘nađenih’ slika, obrađujući ih gotovo do neprepoznatljivosti. Dečki, dakle, pokušavaju ostvariti originalnost suprotnim metodama i tu možda leži njihova najveća vrlina kojom su, koliko god to paradoksalno zvučalo, bliskiji Bućanu nego Brodyju, jer informaciju uvijek pretvaraju u svoju sliku. Stvaraju bliže artu nego dizajnu, njihov je rukopis već prepoznatljiv, mada će se mnogi stari grafički meštar pobuniti zbog rastegnutih slova.” — Oko br. 24, 1990.

Bojan Krištofić: “Eklektičnost izričaja i suzdržana, no jasna melodramatičnost ugođaja i značenja, u kombinaciji s rafiniranom likovnom i tipografskom estetikom te zanatskom izbrušenošću, koje su, u usporedbi s njihovim generacijskim suborcima, bile ponajmanje udaljene od čitkosti i sofisticiranosti visokog modernizma, ponajviše su, moj je osobni dojam, utjecale na suvremene generacije dizajnera. Mali, ali veoma značajni opus studija Imitacija života sa svojom slojevitom, ali ipak na sebi svojstven način hermetičnom alternativnom estetikom najizrazitije je ‘preusmjerio’ središnji tok razvoja dizajna u Hrvatskoj.” — Na istom prostoru, ispred vremena, Kurziv, 2021.

Fotografija: postav izložbe u kazalištu Ermitaž (Moskva), 1992.

Frame by frame

FRAME BY FRAME, IMAGE PAR IMAGE

Privatni prostor, Petrinjska 73, Zagreb, 2. studeni 1990.

Posljednja od tri izložbe likovnih radova kombinirane tehnike realiziranih u suradnji s Darkom Fritzom. Uz atipičan odabir prostora, posebnost izložbe je u njenom trajanju — za javnost je bila otvorena samo tri sata.

“Izložba se održava na lokaciji–kombinaciji, što odgovara kombinatoričkom duhu naših radova i raznovrsnosti tehnika kojima se služimo. Riječ je o derutnoj podrumskoj prostoriji u kojoj se ranije nalazilo postrojenje pekare, a odnedavno je u vlasništvu body-building kluba ‘Novi Zagreb’. Publika koja dođe razgledati izložbu moći će dakle istovremeno osmotriti i funkcioniranje body-building kluba. Vidjet će kako se u jednoj prostoriji izvode tjelovježbe, dok su u drugoj izloženi rezultati naše duhovježbe. Vjerujem da će ta zbrka mnogima biti zanimljiva.” — Željko Serdarević, Radio 101, 2. studeni 1990.

Istog dana u veži zgrade Assicurazioni Generali na Trgu bana Jelačića postavljamo instalaciju nazvanu Rekreacija. Ponavljajući motiv globusa, ovim radom zatvaramo krug započet četiri godine ranije dizajnom vizualnog identiteta festivala Eurokaz. Fritz u tom trenutku već pohađa postdiplomski studij na Likovnoj akademiji u Amsterdamu, a nedugo potom i ja napuštam Zagreb, nastavljajući djelovati samostalno na potezu Beč–Maribor.

“Proteklih tri godine radili smo instalacije u zagrebačkim javnim prostorima, počevši s radom U visini očiju, koji je služio kao svojevrsna najava akcija koje su slijedile. Zatim smo u obrtničkim uličnim vitrinama postavili devet instalacija i nazvali taj ciklus Lontano dagli occhi, lontano dal cuore. Daleko od očiju, daleko od srca. S aktualnom instalacijom Rekreacija smo na neki način prevalili put od očiju do srca — zgrada u kojoj je postavljena nalazi se baš u srcu grada. Tamo smo u veži zatekli starinsku reljefnu kartu svijeta koju koristimo kao osnovu instalacije, govoreći time nešto o vlastitom osvajanju novih teritorija.”— Željko Serdarević, HRT, 27. studeni 1990.

Fotografije: Ozren Drobnjak

Ekranizacija

EKRANIZACIJA

Studio GSU, Zagreb, 9. – 30. travnja 1989.

Izložba likovnih radova kombinirane tehnike u Studiju Galerije suvremene umjetnosti, ostvarena pod paskom kustosa Tihomira Milovca. Ekranizaciju je pratilo postavljanje devet instalacija u obrtničkim uličnim vitrinama po zagrebačkom centru.

Odabir lokacija nije bio proizvoljan — punktovi na kojima su instalacije bile postavljene formirali su na karti Zagreba trokvadrat, oblik koji se kao lajtmotiv javljao u brojnim projektima studija. Ova je akcija u javnom prostoru imala i zasebno ime — Lontano dagli occhi, lontano dal cuore, a naslov izložbe Ekranizacija dijelom se odnosio na postupak prerade tog ciklusa radova u plošne fotografske ‘ekrane’, pomoću kojih su s ulice preneseni u prostor galerije.

Dorotea Jendrić: ”U Studiju GSU smješten je samo dio radova, dok je više cjelovitih ‘scena’, sastavljenih od kič predmeta najrazličitije provenijencije, metalnog otpada, zmija u formalinu, naljepnica i produkata masovne uporabe razmješten u nekoliko gradskih izloga, koji su do njihove intervencije uglavnom bili napušteni, prljavi ‘prozorčići’.” — Večernji list, 10. travnja 1989.

Dejan Kršić: “Poput Marc Almonda, najbolji su kad o mračnoj strani života govore obradom kič materijala. Jedino svijet melodrame, u koji je racionalistička ideologija modernizma protjerala izražavanje osjećaja, pruža im materijal za priču. Ne čudi da su gadljivi sadržaji pojedinih njihovih instalacija, poput očiju i zmija u formalinu, izazvali građane na oštećivanje i otuđivanje nepoćudnih objekata. Možda bi nam masovna rajhijanska, a ne freudovska terapija doista bila potrebna!” — Start br. 529, 1989.

Ranka Radovinović: “Likovni jezik Fritza i Serdarevića formirao se na poigravanju tehnikom kolaža s ready-made predmetima, koji poprimaju nova značenja. Sve se manje-više odvija u prepoznatljivom kontekstu masovnih medija. Primjerice instalacija Love is a Stranger djeluje poput zaustavljenoga filmskog kadra, a Zakup poput klasično koncipirane zapadnjačke reklame. Njihovo se autorstvo može čitati kao otkrivanje i okupljanje rasutih krhotina bremenite svakodnevice.” — Vjesnik, 10. travnja 1989.

Tihomir Milovac: “Svijest o, možemo reći, umjetnosti s predumišljajem prisutna je u svakom njihovom djelu, a zasniva se na točno određenim (povučenim) koordinatama mnogostrukog jedinstva. Ništa nije prepušteno slučaju. Upravo takva precizna (sistematična) kreativnost, za čije doživljavanje nije potrebno naše apsolutno razumijevanje, a koje nam ipak omogućava gradnju piramide estetskih doživljaja, pokazuje postojanje, kauzalno, potpuno zatvorenog sistema. Umjetnost tih autora sadržajno je emotivna, znakovno kolokvijalna, tehnološki osiromašena, ali prepuna dramatičnih psihoza. U kompleksnosti i disperziji njihovog djelovanja, vrijeme i prostor, oblik, materijal i na poslijetku autorstvo, nisu kategorije prema kojima se određuje njihov rad, jer riječ je o stvaralačkom procesu oslobođenom uzroka i posljedica, procesu koji jednostavno traje.” — Ekranizacija, katalog izložbe, 1989.

Izlaganje u GSU predstavljalo je institucionalni doseg koji nismo težili nadmašiti, pa smo se s posljednjom izložbom radova kombinirane tehnike (Frame by frame, image par image, 1990) vratili u Petrinjsku ulicu, na adresu na kojoj je studio započeo s djelovanjem: “Nakon izlaganja u jednoj od reprezentativnijih galerija u gradu i zemlji, sljedeći izbor dua bio je izlagati u potpuno anonimnom ili off-prostoru, derutnom podrumu stambene zgrade u Petrinjskoj 73, koji je tada koristio body-building klub.” — Bojan Krištofić, Na istom prostoru, ispred vremena, Kurziv, 2021.

Ciklus Lontano dagli occhi ponovno je izložen tek 2003. godine i to na izložbi Camp Craft, autorskoj koncepciji Branka Franceschija, u sklopu koje je u Rijeci okupio djela hrvatskih autora rađena u camp ključu: “Ne pamtim bolje kritike kasnog socijalizma od radova studija Imitacija života, koji su se u drugoj polovici 1980-ih prizemljili na sivilo zagrebačkih ulica kao produkti neke življe, paralelne stvarnosti.” — Jutarnji list, 2. kolovoza 2003.

Fotografije: Boris Berc [1, 3, 4], Boris Cvjetanović [2, 5]

Godišnja izložba oblikovanja

I. GODIŠNJA IZLOŽBA OBLIKOVANJA

Galerija Nova, Zagreb, 13. – 15. srpnja 1988.

Prva od tri Godišnje izložbe oblikovanja studija Imitacija života odvijala se u znaku broja tri. Tijekom tri dana upriličena su tri različito koncipirana otvorenja i svi su eksponati bili postavljeni u tri primjerka — nominalno zato da bi se istaknulo da je riječ o radovima izvedenim raznim postupcima strojnog umnožavanja. U stvarnosti je studio tek bio započeo s djelovanjem, pa je pravi razlog multiplikacije izložaka bio u nastojanju da se razmjerno prostrana galerija adekvatno popuni.

Nina Ožegović: “U proljeće je nedokučiv i pomalo tajnovit multimedijski studio Imitacija života nizom glazbeno-scenskih događanja nagovijestio novu senzibilnost, a ovim završnim zbivanjem zaokružio je ciklus i potvrdio autorstvo neopterećeno konceptualističkom praksom 1960-ih i citatomanijom 1980-ih. U galeriji Nova tandem se predstavio plakatima za Eurokaz i druge kazališne projekte, fotografijama scenografije za predstavu Crna rupa, razglednicama i drugim oblikovnim formama. Prostor su popunili starim gramofonima, avionima i umjetnim cvijećem te ga obogatili pulsirajućom glazbom. Svaki dan se događalo nešto drugo, a izložba se mogla pogledati samo u vrijeme otvaranja, čime je potcrtana ludistička koncepcija rada tandema.” — Vjesnik, 16. srpnja 1988.

Dorotea Jendrić: “Tri večeri zaredom publika je imala priliku prisustvovati performansu u sklopu kojega je prve večeri izložba otvorena izravno u eter radija, zatim prezentaciji glazbenog rada, a naposljetku i živoj riječi Tihomira Milovca. Riječ je o oblikovanju koje uspješno koristi ready-made i analogije citata (kao u primjeru plakata za video-slušaonicu Rocking, rješenog po uzoru na pučke ‘kuharice’) te mnoga druga sredstva, uključujući i najnovija informatička dostignuća. Dosljedni u području vizualnog izraza, oslanjaju se na pop art i konstruktivizam, ne inzistirajući na postmodernističkim tendencijama.” — Večernji list, 19. srpnja 1988.

S ovom akcijom “diskretne invazije” prostora jedne ugledne galerije uvodimo u svoj program koncept pop-up izložbe, najrazvidniji u primjeru II. Godišnje izložbe oblikovanja (1989). Ta je pak invazija stavila u funkciju još nedovršeni, rohbau prostor galerije Ulupuh u Tkalčićevoj ulici. Izložba kazališnog plakata (1990/93), također je pop-up projekt. Selila se iz grada u grad smotana u jednu kartonsku rolu.

Fotografije: Ozren Drobnjak

Fotografije-izumi

FOTOGRAFIJE-IZUMI

Flash, Zagreb, 11. travnja – 11. svibnja 1988.

Prva od sedam izložbi koje sam između 1988. i 1991. napravio u suradnji s Darkom Fritzom postavljena je u novootvorenoj fotokopirnici na Kvatriću, mjestu onkraj galerijske scene tog vremena. Predstavljeni radovi bili su međusobno povezani korištenjem medija fotografije i oslanjanjem na ready-made postupak.

Odrednica ready-made nije se pritom odnosila samo na “nađenost” fotografskih motiva korištenih u radovima ili predmeta s kojima su kombinirani, već i na sâm medij fotografije. U prospektu izložbe zato napominjemo: “Ne posjedujemo čak ni elementarno znanje potrebno za rad u mediju fotografije. Snimanje i izradu fotografija obavili su drugi umjesto nas.” Amblematski rad izložbe bio je naš portret snimljen u fotoradnji u Bitoli i obojen rukom tamošnjeg majstora za vojničke spomen-fotografije. Ova kičasta “oslikana slika” bila je postavljena na štafelaju i naslovljena Autoportret.

Romano Bolković: “Na izložbi Fotografije-izumi, autorski se tandem bavi alkemijom pretvaranja nedostataka u prednosti. Puku činjenicu nepoznavanja medija kojim se bave izvrnuli su, barem u nakani, u povlasticu naivnog i nesputanog rada. No postavlja se pitanje — zbog čega je neka fotografija neumjetničko, a njena kopija umjetničko djelo? Ako autori smatraju da kontekst neumjetnički predmet čini umjetničkim, pa bi shodno tome nađena fotografija u izložbenom prostoru trebala funkcionirati kao umjetničko djelo, treba ih upozoriti na prevladanost takove ideje. Zbog Marcela Duchampa, ako ni zbog koga drugog.” — Omladinski radio 101, 16. travnja 1988.

Vladimir Gudac: “Umnožavanje i uporaba fotokopija iz kojih izrađuju fotografije, tehnike su bliske postupcima pop-arta. Radove potpisuju zajednički, ne ostavljajući nam mogućnost utvrđivanja uloge koju su pojedinačno imali u njihovom stvaranju. Društveni razvoj poništio je na planu slike mnoge stare socijalne i kulturalne spone, što je dvojicu mladih umjetnika nagnalo na osmišljavanje čvrstog i prepoznatljivog programa. Predmeti, slike i tekst u tom programu stoje usporedno, ali i jasno razdvojeni, bez da se ikada miješaju.” — Camera Austria br. 30, 1989.

Svako dosadašnje pisanje o ovoj izložbi neizostavno je uključivalo priču o tome kako je ugledni kustos pristao otvoriti izložbu nepoznatih autora u beznačajnom prostoru. No smisao sudjelovanja Davora Matičevića u našem programu nije bio to da nam velikodušnom gestom priskrbi umjetnički legitimitet, koliko da svojim prisustvom naglasi začudnost odabira tako rubnog mjesta za prvu postaju ambicioznoga višegodišnjeg projekta. Nepunih pola godine kasnije, radovi s izložbe Fotografije-izumi postavljeni su u Umjetničkom paviljonu, gdje osvajaju nagradu 20. Salona mladih.

Fotografije: Ozren Drobnjak [1, 2], Boris Berc [4]

Ide patka

IDE PATKA

Foto-klub Split, 2. – 7. veljače 1985.

Na mail-art izložbi Ide patka predstavljeno je stotinjak ručno rađenih dopisnica koje smo Rino Efendić, Srđan Pleško i ja razmijenili tijekom 1984. godine. Izložba je otvorena emitiranjem video-poruka koje su snimili Zlatko Gall, Ante Kuštre i Gorki Žuvela.

Ante Kuštre: “Riječ je ponajviše o kolažima koji svojim formatima i namjenom odgovaraju razglednicama i koji su kao takvi upotrijebljeni, ali koji svojim intencijama i estetskim vrijednostima premašuju puku komunikacijsku funkcionalnost, prerastajući nerijetko u prave artefakte. To je prva izložba ovakvog tipa u Splitu, pa je time njezin značaj još veći.” — Slobodna Dalmacija, 2. veljače 1985.

Zlatko Gall: “S jednom nogom na tragu aktualne umjetničke prakse, a drugom položenom između redaka teoretskih napisa pristaša anakronizma, veći broj radova moguće je očitati kao duhoviti komentar novije povijesti umjetnosti. Bilo bi uputno spomenuti kako je riječ o novom senzibilitetu ostvarenom ‘alternativnom’ tehnikom fotokopije, koja u cijelosti mijenja predznak originalnog predloška, posebice nakon dodatnih manufakturnih intervencija.” — Slobodna Dalmacija, 7. veljače 1985.

Gorki Žuvela u svojoj video-poruci nije govorio ni o mail-artu ni o mladim autorima, mada nas je svu trojicu odlično poznavao (moja prva izložba, Stvari se najlakše dijele na muške i ženske, bila je nepunih godinu ranije organizirana uz njegovu pomoć). Umjesto toga, dao se snimiti kako na plaži slika temperama po morskoj površini. Poruka, čini se, nije bila namijenjena posjetiteljima izložbe koliko njenim autorima — kolaž je passé, art je negdje drugdje.

Drugog dana održavanja postav je dopunjen panoima s fotografijama zabilježenim na otvorenju izložbe. Kroz pet dana trajanja, Patka je privukla više od 5.000 posjetilaca.

Fotografije: Vojko Bašić [1], Mario Javorčić [2, 3, 4]