KOMPLETNI SISTEMATSKI PREGLED

Salon galerije Karas, Zagreb, 7. – 19. srpnja 1998.

Izložba Kompletni sistematski pregled rezultat je nagrade koju mi je Hrvatsko društvo likovnih umjetnika dodijelilo na 31. Zagrebačkom salonu (1996) za dizajn predstave Babylon. Na izložbi je predstavljeno dvadeset grafičkih projekata nastalih između 1986. i 1998. godine, pri čemu su najzastupljeniji bili plakati i programske knjižice Slovenskoga narodnog kazališta u Mariboru.

Franjo Rihtman: “Serdarevićeva izložba bavi se mnogim stvarima — tjelesnošću i seksualnošću prije svega, njegovom stalnom preokupacijom, ali i otkrivanjem načina na koji medijska praksa Zapadnog komercijalizma koristi stereotipe svakidašnjice, ikonoklazmom na jedan način. Jer njegovi radovi, čak i kada se radi o ‘proizvodima’ za naručioca uz jasnu komercijalnu poruku, uvijek će se razdragano poigravati, pomicati granice stereotipa, tragati za kompilacijom vizualnog i simboličkog, stvarnog i zamišljenog, unutrašnjeg i vanjskog… Kada se forma i sadržaj nerazdvojno stope nastaje umjetnost, rekao je Paul Rand. U Serdarevićevom opusu to se dogodilo na najbolji mogući način.” — Nezavisni, br. 284/5, 1998.

Tomislav Lalin: “Serdarević izvodi svoje uratke tako da iz postojećega slikovnog materijala bira pojedine detalje ili veće cjeline i onda ih spretnim kolažiranjem dovodi u nove odnose i značenja. To kolažiranje je toliko spretno izvedeno da se doima kao da su ti slikovni prilozi izvorno rađeni upravo za taj određeni plakat. Njegovi plakati, posebice oni rađeni za predstave mariborskog kazališta, odlikuju se bujnošću slikovnih elemenata. Opremu knjiga i ostala grafička oblikovanja Serdarević izvodi na tragu produkcije za kazališne potrebe, koja čini dominantni dio njegova dosadašnjeg opusa. A po svojoj osobenosti i specifičnome likovnom rafinmanu taj opus zaslužio je da ga upoznamo.” — Slobodna Dalmacija, 3. kolovoza 1998.

Spomenka Nikitović: “Serdarevićeva rješenja plakata i izložbenih kataloga čitljivi su primjeri mijene težišta od megaslike (plakata), preko izrazitije tipografije, do objekta-knjige. Među najboljim primjerima iz sedmogodišnjeg iskustva s mariborskom Dramom izvanredni su grafički materijali predstave Babylon, katalog koji se razdjeljuje u dvije vratnice od kojih se svaka može listati trodijelno ili simultano, s jasnom aluzijom na miješanje jezika. S jednakim ulogom načinjen je i katalog za Magdalenu Pederin, rješen kao sklopiva kocka u kojoj se trajno odvija autoričina koncepcija izložbe Oko čuje uho vidi. Toliko spretan u dovitljivim manevrima od tradicionalnih medija do kompjutora, ni malo ne čudi da je Serdarević za ovu svoju izložbu odabrao moto upravo iz Leonardovoga Quadrifoliuma.” — Večernji list, 17. srpnja 1998.

Videć ja da se ne mogu mašiti za predmetima od velike koristi ili ugode, jer su ljudi prije mene rođeni uzeli za se sve korisne i nužne teme, postupit ću kao onaj koji zbog siromaštva posljednji stiže na sajam i, ne uspjevajuć se drugim opskrbiti, maši se za svim stvarima prije viđenim ali neprihvaćenim, što ih drugi odbiše zbog njihove male vrednoće. Ja ću tu prezrenu i odbijenu robu, preostalu od mnogih kupaca, položiti na svoj slabi tovar i njega ću, ne po velikim gradovima nego po siromašnim zaselcima raznašati, uzimajući toliku naknadu koliku zaslužuje ono što dajem. — Leonardo da Vinci, Quadrifolium

Katalog izložbe, osmišljen kao perforirani blok sa šesnaest razglednica, sadržao je uz Leonardov citat još i ovaj navod: “Posvećeno grupi ABBA, radi posebnog smisla za lijepo.”

Fotografije: Efendić [1], Marušić [2], Jelavić [3]